Confectie of maatwerk- altijd een persoonlijk tintje
In een tijd van hyper-personalisering is je evenement in het ideale geval voor iedere deelnemer en bezoeker je evenement een unieke ervaring. Maar maak je die vanuit een standaard patroon of ontwerp je voor iedereen een unieke, bespoke creatie? En voor wie is een standaard format eigenlijk al meer dan prima?
Alles hang af van de wens van je stakeholders. Kijk naar exposanten, waar vanuit verschillende invalshoeken (en zeker ook een financiële) wordt gekeken naar zoveel mogelijk ontzorging. Hier vormen de standaard standpakketten een uitkomst en kan je toch, met gelaagdheid in grootte en aankleding, een persoonlijke touch aanbrengen. Customising binnen heldere kaders. Een uitkomst voor de kleinere exposant en ook vanuit duurzaamheidsoverwegingen zeer relevant. Door hergebruik van bestaande pakketten bijvoorbeeld en minder reisbewegingen om standmateriaal te verschepen . Voor de exposant een mooi helder verhaal en van tevoren een duidelijk kostenplaatje, passend binnen de eigen doelstellingen en ROI berekeningen.
De hyper-persoonlijke ervaring van delegates kan lastig zijn: het beginpunt is voor iedereen verschillend. Een repeat bezoeker die naar een bekend evenement in eigen land gaat is waarschijnlijk iets relaxter dan een first time attendee die de trein heeft gemist en niet op tijd kon inchecken bij zijn hotel. Toch zitten ze samen in die eerste sessie van je immersive, alle zintuigen prikkelende evenement. Anticipeer op deze (en andere) uitgangsposities door qua entree, setup en flow rustpunten te creëren van waaruit de gezamenlijke reis relaxed kan beginnen.
AI transformeert hoe je je evenement het hele jaar door persoonlijk en relevant houdt. Hoe beter je je data en bronnen analyseert, hoe beter je kan inspelen én anticiperen op individuele behoeftes. Dus denk goed na over de bronnen die je al hebt, de data die je specifiek uitvraagt of verzamelt en gebruik alle feedback van je vorige evenement en traffic op je online kanalen. Op maat gemaakte schema's, aanbevelingen voor sessies en exposanten, curated 1 op 1 gesprekken, meldingen over alternatieve sessies, maar ook tips voor ontspanning of een aanbeveling om een half uurtje buiten te wandelen en van gedachten te wisselen met een delegate die, net als jij, nadenkt over een specifiek onderwerp én graag de rust opzoekt.
Event venues zijn steeds meer een slim wit canvas met voldoende tech en ruimte om je ideeën te verwezenlijken, afhankelijk van doelgroep en budget. Maar als je dan toch nadenkt over “one size fits all”, denk dan ook buiten de kaders van je venue. Waarom is een bus of een boot die je van a naar b vervoert, niet tegelijk de plek voor je elevator pitch of kleine break-out-sessie?
Citywide events zijn niet voorbehouden aan de grootste bijeenkomsten, ook een kleinere meeting kan de omgeving onderdeel maken van plan, inhoud, doelgroep en scope. Zo bekeken, is er altijd een perfect fit.
Er zijn mogelijkheden te over om binnen één breed kader tal van micro-evenementjes neer te zetten waarin iedere deelnemer zich thuis voelt. In alle rust óf in alle drukte, alles als onderdeel van je zorgvuldig neergezette immersive experience. En als je je goed voelt, is de overall ROI van je evenementdeelname vele malen groter.