Evenementen draaien steeds meer om kennis, innovatie, communities en ecosystemen. Bij RAI Amsterdam investeren we daarom veel in onze inhoudelijke netwerken. Dat doen we zowel voor onze eigen evenementen als voor de beurzen en congressen van derden. Twee directeuren zijn samen commercieel verantwoordelijk voor al deze aspecten van de RAI. Diddy Durant en Annette Bos leggen uit hoe ze de verschillende markten bedienen en hoe die elkaar versterken.
Spil in een netwerk van partners
Diddy Durant werkt sinds 2012 bij RAI Amsterdam en is Director International Business Development. Daarmee is zij verantwoordelijk voor het profileren van RAI Amsterdam als locatie voor nationale en internationale evenementen. De organisatoren hiervan zijn bijvoorbeeld associaties, grote bedrijven, beursorganisatoren of theaterproducenten. De RAI staat in de top 10 van evenementlocaties in Europa. Een belangrijke factor waar RAI Amsterdam zich mee onderscheidt is de capaciteit om ecosystemen te verbinden, ontwikkelingen te signaleren en kennis te ontsluiten.
Diddy: ‘De behoeften van klanten veranderen en de RAI verandert mee. We vormen echt een partnership met de klant. Samen kijken we goed naar de doelstellingen van het evenement en het profiel van de bezoekers. De toegevoegde waarde die we leveren, zit voor een groot deel in ons enorme netwerk. De RAI heeft goede contacten binnen verschillende topsectoren, in de politiek, wetenschap en bij zakelijke organisaties. Daardoor kunnen we organisatoren makkelijk in contact brengen met bijvoorbeeld sponsoren, sprekers of innovatiepartners.
Zoals onlangs bij Money2020. Zij wilden graag meer startups op hun internationale evenement. Wij brachten hen in contact met onder andere Techleap (toen nog: StartupDelta) en zelfs direct met Prins Constantijn van Oranje, Special Envoy van Techleap. Dat heeft ertoe geleid dat er veel meer startups aan het evenement zijn gaan deelnemen. Inmiddels is RAI Amsterdam tot 2030 de thuisbasis van Money2020.’
Groot netwerk
Een van de redenen dat we zo veel contacten hebben, is dat we zelf ook organisator zijn. Annette Bos is als Director Markets verantwoordelijk voor alle 18 eigen evenementen van RAI Amsterdam. Enkele daarvan zijn: Greentech, Aquatech, Interclean, de Huishoudbeurs, Amsterdam Drone Week en Intertraffic.
Ook daar speelt het RAI-netwerk een grote rol. Annette: ‘We hebben contact met veel partijen in de sectoren waar we actief zijn. Daardoor zitten we dicht op de ontwikkelingen in de markt, zien we opportunities in een vroeg stadium en kunnen we relevante netwerken aan elkaar verbinden. Daarmee creëren we synergie en meerwaarde. Binnen Amsterdam Drone Week werken we bijvoorbeeld nauw samen met de stad Amsterdam, Nederlandse ministeries, Europese organen, kennisinstellingen en het hightech bedrijfsleven. Op dit evenement worden wereldwijde afspraken gemaakt over het gebruik van drones. Het is een voorbeeld van publiek-private samenwerking die bijdraagt aan maatschappelijke en economische thema’s. Nieuwe contacten die we hier leggen, kunnen wij weer in verbinding brengen met andere markten of evenementen. Zo versterkt het netwerk zichzelf continu.’
Innovatie stimuleren
Diddy: ‘Innovatie is een van de belangrijkste factoren waarvoor bezoekers naar een evenement komen, daar leveren we als RAI graag een bijdrage aan. Dit jaar komt het healthcarecongres HLTH Europe voor het eerst naar de RAI, nadat ze zeven keer in de Verenigde Staten zijn geweest. Op dit congres komt het complete Europese ecosysteem van de gezondheidszorg samen. Wij hebben ze onder andere in contact gebracht met Holland Health, het Life Science Center en vooraanstaande chirurgen. Dat is goed voor het evenement, maar ook een manier om Nederland internationaal te positioneren als een land dat inhoudelijke kennis en innovatie te bieden heeft.’
Communities onderhouden
Voor evenementen is nog een aspect heel belangrijk: communities. Een fysiek evenement vindt meestal maar eenmaal per jaar plaats, of zelfs eens in de twee jaar. Toch gaan de ontwikkelingen en innovaties het hele jaar door. Annette: ‘Wij besteden veel aandacht aan het faciliteren en activeren van die communities. Dat doen we op verschillende manieren, afhankelijk van de behoeften van de doelgroep. Een consumentenevenement zoals de Huishoudbeurs deelt bijvoorbeeld interessante aanbiedingen en tips via de socials; dat is vooral interessant voor relatief kleine en innovatieve spelers die zelf nog weinig bereik hebben. Horecava heeft ook een actieve social community, waar we gedurende het jaar trends en onderzoeken in de horeca delen. Binnen de meer technische community van Aquatech sturen we een wekelijkse nieuwsbrief naar een half miljoen unieke gebruikers. Zo houd je het merk en de impact levend. Het fysieke evenement is vooral een hoogtepunt in het jaar waarop dat samenkomt. En natuurlijk ook de plek voor serendipiteit; de waardevolle toevallige ontmoeting. Die is niet te regisseren, maar wel te faciliteren.’
Vraagstukken verbinden met oplossingen
Of het nu gaat over eigen evenementen of over beurzen en congressen van derden, de toegevoegde waarde zit vooral in het koppelen van vraagstukken aan partijen die oplossingen hebben. En dan vooral in sectoren waar we als Nederland een belangrijke rol spelen: water, logistiek, mobiliteit, gezondheidszorg, techniek en IT, smart cities, biotechnologie, land- en tuinbouw, financiën, horeca, food, noem maar op. Diddy: ‘Op evenementen komen kennis, innovatie, handel, talent en commercie allemaal samen. Dat werkt als een katalysator voor vernieuwing. Evenementen hebben daarmee een economisch belang maar ook een grote sociaal-maatschappelijke waarde. De overheid realiseert zich dat gelukkig ook steeds meer. Door internationale communities op deze manier naar ons land te halen, versterken we samen de BV Nederland.’
Andersom werkt het ook, vult Annette aan: ‘Onze succesvolle eigen evenementen hebben een aantal zusteredities in het buitenland, in landen waar bepaalde uitdagingen spelen. Greentech, Aquatech en Intertraffic hebben bijvoorbeeld geoclone events in Mexico. Daarbij richten we ons dan op specifieke vraagstukken in die regio. We organiseren ook zulke geoclones in Azië. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: we promoten Nederland in het buitenland en we zorgen daar voor regionaal relevante evenementen.’
Ontwikkeling van events
De twee directeuren zijn het erover eens: evenementen zijn complexer en daarmee ook interessanter geworden de afgelopen jaren. Annette: ‘De vraag naar content is toegenomen. Mensen willen niet meer alleen producten zien en mensen spreken, maar ook weten wat de technologische ontwikkelingen zijn. Ze willen met peers in gesprek over de (technische) uitdagingen van de toekomst, en daar onderdeel van zijn. Dat gaat het hele jaar door. Het evenement is het unieke momentum waar alles bij elkaar komt.’ Diddy herkent dat ook bij externe organisatoren: ‘Ten opzichte van andere evenementbestemmingen zoals Barcelona of Berlijn, onderscheiden we ons in Amsterdam met de rol die we spelen in het bij elkaar brengen van partijen en het aanjagen van innovatie. Wij, onze leveranciers, ons netwerk en de organisatoren; we vormen een synergie en zorgen samen voor het succes van het evenement. En voor alle kennis, contacten en initiatieven die daaruit voortkomen, want daar gaat het uiteindelijk om.’
Weten hoe RAI Amsterdam meerwaarde kan bieden aan uw evenement? Neem dan contact op met onze afdeling Business Development via raimarketing@rai.nl.