Evenementen

75e editie van Huishoudbeurs: van piepers naar foodtrucks

maandag, 10 februari 2020

Populairste consumentenbeurs weerspiegelt veranderende maatschappij

Van vakbeurs voor de Nederlandse huisvrouw tot lifestyle-event voor de moderne vrouw. De Huishoudbeurs, al sinds 1955 gehuisvest in de Amsterdamse RAI, draait al lang niet meer om slechts huishoudelijke apparatuur. Op de 75e editie, die 22 februari van start gaat, is ook ruimte voor onder andere mindfulness workshops, vegan foodtrucks en een tattooshop.

De edities van 1950 tot nu geven naast een ontwikkeling van de beurs ook een sterk veranderende Nederlandse maatschappij weer. Halverwege de vorige eeuw stonden de beurzen nog in het teken van naaimachinedemonstraties en innovaties die het schillen van de aardappel zouden vergemakkelijken. “Het leek met allerlei marktkraampjes en merkloze artikelen meer op een soort Albert Cuyp-markt”, herinnert Clementine van Meer, beursmanager van 1984 tot 2000, zich. “Voor ik aantrad werd er wat lacherig gedaan over de beurs. Het zou iets zijn voor vrouwen uit de provincie, waar ze achterlopen op de Randstad. Terwijl ik zelf ook uit de provincie kom.”

Geëmancipeerde vrouw
Vanaf het moment dat de RAI zelf de beurs ging organiseren, begin jaren tachtig, is een duidelijke verbreding van het beursaanbod zichtbaar. “Als werkende vrouw vroeg ik me af wat ik graag zou willen zien op zo’n beurs. Dat verschilde van interieur en design tot huisdieren. Ik dacht ook vanuit mannen”, benadrukt ze. Vandaar dat er ook aandacht was voor doe-het-zelf en beveiliging. “Het feminisme stuwde de belangstelling voor tijdbesparende apparaten zoals de magnetron en zelfreinigende ovens.” Nicole Babay, huidig beursmanager van de Huishoudbeurs, herkent deze trend: “Mensen kun je niet langer in algemeenheden vangen. De vrouw van nu werkt, reist, sport, kookt, heeft kinderen, noem het maar op. Om aansluiting te vinden bij deze doelgroep moet de beurs ook verbreden.”

Van Meer zag in haar tijd het profiel van de gemiddelde bezoeker al veranderen. “Men ging de beurs meer zien als een serieuze spiegel van de maatschappij. Bezoekers durfden daarom weer naar de Huishoudbeurs te komen. Prominente figuren zoals toenmalig premier Wim Kok en zakenvrouw Sylvia Toth waren aanwezig bij openingen van de beurs.” De beurs werd voor producenten bovendien een belangrijke ‘vitrinekast’ om met noviteiten te komen. “Merken zoals Quooker en Babyliss zijn bij ons als eerste getoond en vervolgens groot geworden. Ook kwam er een enorme uitbreiding van producten op het gebied van interieur en wonen.”, aldus Van Meer.

Opening door powerladies Patty Brard en Mariana Verkerk
Huidig manager Babay ziet verder een opmerkelijke verandering in vraag naar eten op de beurs: “Onze bezoekers aten eerst het liefst een kroketje, nu willen ze sushi en vegan. Alhoewel, de kroket blijft nog steeds erg populair, het is tenslotte toch een dagje uit.” Wat volgens de beursmanagers in al die jaren ook hetzelfde is gebleven, is de brede doelgroep van de Huishoudbeurs. Zo heeft de beurs zich altijd op drie verschillende generaties gericht: “We hebben iets voor de twintiger, veertiger en zestiger”, aldus Babay. Ook prominente figuren, en met name sterke vrouwen, blijven een rol spelen op de beurs. “In 2013 hadden we een royal opening met Maxima. Dit jaar komen powerladies Patty Brard en Mariana Verkerk de beurs openen”, vertelt Babay trots.

Diversiteit en duurzaamheid
De bezoekers van de Huishoudbeurs zijn voor het grootste deel moeders met dochters en vriendinnengroepen. Het percentage mannen blijft al jaren steken op de tien procent. Maar het beeld dat deze mannen alleen mee zijn als ‘tassendragers’ klopt volgens Babay niet: “Er zijn speciale stands te vinden, zoals een ‘mancave’ en een biercafé, maar mannen willen ook gewoon de beurs over en niet worden afgezonderd. Ze hebben het dan hartstikke naar hun zin.” De beursmanager verwacht dat een toename van het aantal mannelijke bezoekers een organisch proces zal zijn. “De maatschappij is aan het veranderen, en veel interesses zijn al lang niet meer voor alleen mannen of vrouwen.”

Overigens richt de Huishoudbeurs zich ook op bezoekers met een cultureel diverse achtergrond met het Pasar Colours Festival. Deze markt draait om de Aziatische en Zuid-Amerikaanse cultuur en heeft volgens Babay zeker wat bijgedragen aan het creëren van een breder publiek. “Maar diversiteit blijft zeker een speerpunt voor de toekomst.” Daarnaast is er op de Huishoudbeurs steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Zo wordt in samenwerking met de campagne #zokanhetook een speciale straat op de beurs ingericht met foodtrucks die de bezoekers laten kennismaken met vleesvervangende producten zoals tofu en sojaburgers.