RAI Amsterdam heeft de Venue Team of the Year Award gewonnen tijdens de 30e AEO (Association of Exhibition Organisers) Excellence Awards. Deze prestigieuze erkenning werd toegekend voor de manier waarop de RAI de grote uitdaging aanging om haar gebouw passend te maken voor een innovatief concept voor het financiële evenement Money20/20. De Excellence Awards worden jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die een bijzondere bijdrage leveren aan de beursindustrie.
RAI Amsterdam stond op de shortlist in de categorie 'Venue Team of the Year' en kwam als beste uit de bus na zware concurrentie van zeven andere genomineerden, waaronder Abu Dhabi National Exhibition Centre, ExCel Londen en NEC Birmingham. "De RAI toont een uitstekende passie, creativiteit en innovatie," verklaarde het juryrapport. "Door nauw samen te werken met hun klant om een festivalformat te creëren, laat deze casestudy een geweldig voorbeeld zien van het creëren van een positieve locatie-ervaring voor bezoekers."
De uitdaging aangaan
Het innovatieve concept voor dit nieuwe format werd in eerste instantie bedacht door de organisatoren van Money20/20. Het thema voor het evenement moest zowel uniek zijn als doorgevoerd worden in alle hallen, met cateringstations geïntegreerd in de evenementvloer in plaats van een aparte cateringlocatie om een meeslepende ervaring te creëren. Tegelijkertijd moest het evenement het belang weerspiegelen dat Money20/20 hecht aan haar band met Amsterdam en de financiële sector van de stad.
"We zijn deze uitdaging aangegaan en hebben met succes het hele gebouw getransformeerd zodat het past bij het thema van het evenement", zegt RAI COO Maurits van der Sluis. "Door extra creatief te zijn hebben we geholpen het Money20/20-concept te verrijken en ideeën te bedenken om de cateringdiensten en de algehele evenementervaring te verbeteren. Hiervoor moesten we op een nieuwe manier gebruikmaken van onze lokale connecties en ik ben er trots op dat we onze inspanningen hebben opgevoerd om aan deze eisen te voldoen en volledig aan de verwachtingen van de klant te voldoen."
Slimme ideeën
Een goed voorbeeld van hoe dit in de praktijk uitpakte, was het gebruik van een 'Too Good to Go'-cateringbar, waar restjes van andere voedingsmiddelen werden gebruikt om nieuwe gerechten te creëren, zoals soep of salade. De bar was opgebouwd uit materialen van eerdere Money20/20-evenementen, waardoor voedsel- en materiaalafval aanzienlijk werd verminderd. De koks van de RAI maakten ook chocoladetaarten voor de goede doelen met bananen die tijdens het evenement niet werden geconsumeerd, een initiatief dat een 'Zuidas Sustainability'-prijs opleverde van het Amsterdamse stadsdeel waarin de RAI is gevestigd.
Naast de eigen cateringdiensten deed de RAI een beroep op haar netwerk in de hoofdstad om het evenement nog specialer te maken. Zo vond op hetzelfde moment als Money20/20 ook het festival Taste of Amsterdam plaats, een jaarlijks evenement waar de beste chef-koks en restaurants van de stad aan het woord komen. Het RAI-team werkte samen met de festivaldirecteur en de lokale overheid om een exclusieve avond voor Money20/20 te organiseren, die een groot succes was.
Over de AEO Excellence Awards
De AEO Excellence Awards vertegenwoordigen het beste wat de evenementenbranche te bieden heeft. Het erkent en viert uitzonderlijke prestaties van organisatoren, uitmuntende normen van locaties en de kwaliteit van de dienstverlening door leveranciers en aannemers in de hele branche.