Let’s get visual! Veel mensen vinden het lastig om zich een goede voorstelling te maken van de fysieke inrichting van een evenement. Toch is dat voor organisatoren heel belangrijk, zeker bij een nieuwe titel, een andere locatie of innovatieve onderdelen. Dit is op te lossen met digitale 3D-tekeningen of zelfs virtual reality, waarbij je zelf als het ware door de ruimte loopt. Je kunt daarmee gemakkelijk nieuwe ideeën testen. Hoe maak je daar als organisator optimaal gebruik van?
Ik heb jaren gewerkt op de CAD-office van de RAI, waar we de plattegronden uitwerken voor alle evenementen. Dat geeft veel informatie, maar je moet in je hoofd nog een vertaalslag maken om het helemaal voor je te zien. Je kunt in 2D niet zien hoe iemand de ruimte ervaart. Toch wil je dat graag weten, zeker als je overweegt iets nieuws te doen. Wat betekent het als je die nieuwe feature midden in een ruimte zet, hoe verandert de ervaring als je de bar verplaatst naar de andere kant, hoe voelt het als je zes kleine in plaats van drie grote stands naast elkaar zet? En hoe ziet een kind deze ruimte, of iemand in een rolstoel?
Een investering in nieuwe onderdelen is vaak hoog en dan wil je wel dat het werkt. Het loont dan ook om van te voren een visualisatie te maken. Wat kan er allemaal?
3D – fotorealistische weergave
Een 3D-plaatje geeft veel meer informatie dan een gewone plattegrond. Het idee dat je in je hoofd hebt krijgt een levensechte vorm in de gekozen ruimte.